Skattekontor, sylt och halsont

Nu ska jag gott ta och berätta vad som har hänt de senaste dagarna.
I onsdags var det fest i vår stuga, hubblehytten som den kallas på den vackra norsk/danskan.
Ca 15 personer vallfärdade hit från hela Bjorli som förövrigt har 100 fasta invånare. Galet.
Blev inte så jättesent för mig då halsen gjorde sig påmind men var riktigt roligt att träffa alla de som jobbar här tillsammans på lite mer avslappnade former.
Dagen efter kom det lämpligt en Molde-tur med Rune, Sine och deras lille Alfred. Anledningen till Molde-turen var det obligatoriska skattekortet för att kunna få lön. Och de vill vi ju gärna ha så Molde var ett måste. Väl inne på skattekontoret gick det fort. Om man hade ett Norskt personnummer vill säga. Det var inget jag hade i bakfickan så det var tvungen att fixas och sen var jag även tvungen att ha med mig mitt arbetskontrakt. Hade jag det? Nej...
Enligt henne var det bara att åka hem och hämta det och komma tillbaka igen. När vi sen sa att vi hade åkt ändå från Bjååårli och suckade lite (ca 2,5 h bilfärd så suckandet var välförtjänt) så fick vi ett OK att sända det på posten. Skattemänniskor kan vara snälla, ytterligare en fördom motbevisad.
Efter allt sådant fixat tog vi en härlig promenad och sen handlade vi lite på de billiga affärerna, helt underbart. Hittade 3-pack bacon för 34.50, lyckan spred sig i kroppen. Protein!!!
Till lunch (något jag håller på att införa i landet...) hittade vi ett mysigt litet fik. Lunchen de bjöd på var mackor... Inte mig emot men vad är det med detta land och (icke)-lunch? Plus att om de äter något mitt på dagen så är de mackor med sylt! Sylt på mackan, helt knäppt. Inte ens marmelad och ost, utan sylt på burk. Gott men inte så mättande.
Sen åkte vi hem och så blev jag bjuden på middag hos dem, mycket mysigt och var inte hemma förrens halv elva, otroligt trevligt !
De var mina två senaste dagar!
So long
Jag och Sine i Molde.

Kommentarer
Postat av: mamma

låter som att det är helt ok tills erik och pappa kommer! så kul att få läsa om dina äventyr - känns som man är med på ett litet hörn:-) puss och kram

2012-01-20 @ 20:54:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0